I takt med att du automatiserar ditt hem på olika sätt med hjälp av SecuritasHome så kanske du känner ett behov av att kunna göra olika saker i systemet även utan att ha din telefon med dig hela tiden?
Om du har en surfplatta liggande, eller varför inte en smartphone till övers, så kan du såklart enkelt använda denna på samma sätt som din vanliga telefon. Du kanske vill väggmontera surfplattan innanför ytterdörren för att ersätta manöverpanelen, eller så kanske du vill ha livebilderna från dina IP-kameror synliga på surfplattan på köksbänken.
Oavsett behovet, så är det enkelt att göra. Du ska dock tänka på säkerheten när du sätter upp ditt system, och eventuellt skapa en ny inloggning i ditt system med anpassade behörigheter. För om du ersätter din manöverpanel innanför dörren med en surfplatta, så ska du givetvis skydda surfplattan med en PIN-kod (görs i operativsystemet på surfplattan) alternativt genom att man måste ange en PIN-kod för att starta appen Securitas Connect appen på surfplattan!
PIN-kod för att starta Securitas Connect
För att kräva en PIN-kod vid start av appen så öppnar du appen, klickar på meny-knappen uppe till vänster. Scrolla ner till ”Appinställningar” och välj ”Åtkomst med åtkomstkod”. Där kan du aktivera att man behöver ange en kod eller ett fingeravtryck för att starta appen på din surfplatta/telefon.
Skapa en inloggning med begränsad behörighet
Om du har en surfplatta liggande som är lätt åtkomlig för en inkräktare, så vill man kanske istället göra så att man inte ska kunna till- eller frånkoppla larmsystemet med just den surfplattan. Då får man skapa en separat inloggning med begränsade behörigheter för just denna inloggning/surfplatta.
Det görs via webbgränssnittet, där du klickar på ”Användare” ute till vänster i menyn, och därefter på valet ”Hantera inloggningar”. Välj ”Lägg till inloggning” och efter att du fyllt i lite uppgifter så väljer du att inloggningen ska ha ”Anpassad” behörighet, och väljer då bort möjligheten för fjärrpålarmning. Det betyder att den surfplattan som är inloggad på det kontot, helt enkelt inte har valet att till- eller frånkoppla inbrottslarmet tillgängligt.
Känner du dig osäker på skillnaden mellan en Användare och en Inloggning så kan du läsa mer om det här!
Skulle du ha frågor så kan du närsomhelst kontakta vår support på telefon 0771-101090!