Ibland händer det att ditt larm löser ut och beroende på orsaken så kanske du blir stressad och letar efter din telefon för att antingen återkalla larmet eller för att se vad det var som löste ut larmet.
Sen några dagar tillbaka så finns nu möjligheten att återkalla larmet, eller bekräfta larmet, direkt i appen du styr ditt larm med - Securitas Connect. När ett larm löst ut så kommer det under 2 minuter att visas ett val för dig i appen. Det finns två knappar, Falsklarm eller Bekräfta larm.
Falsklarm
Om du vet att larmet var utlöst av misstag, det var kanske du själv som lagade mat och råkade lösa ut en rökdetektor, så trycker du på knappen ”Falsklarm” och håller denna inne i två sekunder. Larmcentralen kommer då att se att du bekräftat att det var ett falsklarm och åtgärden som vi vidtagit kommer att avbrytas.
Bekräfta larm
Om du är osäker på orsaken till larmet, eller vet att det är ett riktigt larm, så håll inne knappen ”Bekräfta larm” för att verifiera larmet och larmcentralen kommer då att fortsätta med sin behandling av larmet och vidta de åtgärder som står i din Åtgärdsinstruktion.
Vad händer om jag inte trycker på någon knapp?
Var inte orolig, om du inte gör något alls så kommer vi att fortsätta att hantera larmet som om det vore ett riktigt larm och vidta de åtgärder som står i din Åtgärdsinstruktion! Så skulle du missa när appen meddelar dig om ett larm så är det ingen skada skedd, vi fortsätter att agera precis som tidigare!
Har du frågor kring vår larmhantering eller annat, tveka inte att ringa oss på 0771-10 10 90!