Att ditt hemlarm ska vara tryggt och säkert är såklart en självklarhet när det gäller att skydda dig och din familj mot inbrott eller brand. Men med moderna larm som är uppkopplade så att du kan styra dom med hjälp av mobilen eller via en dator, så kommer även en annan aspekt med i bilden - nämligen hur du skyddar ditt användarkonto mot obehörigt användande.
Precis som med andra produkter och tjänster du kanske använder på nätet så finns det en del saker du bör tänka på när det gäller SecuritasHome, och vilken nivå du vill lägga dig på. Här kommer sex tips som vi anser vara viktiga för att du ska ha ett så säkert larm som möjligt;
1 - Använd ett starkt lösenord som du ändrar regelbundet
Ett lösenord som är för kort, eller för enkelt, för en inkräktare att gissa sig till är såklart inte bra. Precis som för t.ex. ditt e-post konto så rekommenderar vi att du använder ett lösenord som är svårt att gissa sig till, samt att det är minst 12 tecken långt och innehåller både stora och små bokstäver, siffror och symboler. Och använd ett unikt lösenord, använd inte samma lösenord för olika tjänster på nätet. Din hund kan vara bra för din säkerhet, men hans namn är inget bra lösenord...!
2 - Använd dig av tvåfaktorsautentiering
Tvåfaktorsautentiering (2FA) är valfritt att aktivera på SecuritasHome. Du aktiverar funktionen genom att logga in på Mina Sidor via en dator, och därefter klicka på ”Inställningar”, sen ”Inloggningsinformation” och där välja ”Tvåfaktorsautentiering”.
Innebörden av 2FA är att varje gång du loggar in med en ny enhet (t.ex. en ny dator eller en ny mobiltelefon) så skickas det ett engångslösenord som ett SMS till din telefon. Du godkänner med engångskoden, och därefter så anses din nya enhet vara godkänd för inloggningar. Med hjälp av detta så minimerar du risken för att någon som eventuellt kommit över ditt lösenord kan logga in.
3 - Avslöja aldrig ditt lösenord för någon
Ganska självklart, men tål att påpekas igen. Om du av olika anledningar vill låta någon annan kunna manövrera ditt larm, skapa ett separat konto åt denna personen med lämpliga behörigheter. Varför inte en tillfällig användare, eller en engångsanvändare?
4 - Ta emot notiser för “Oväntad aktivitet”
”Oväntad aktivitet” är en inbyggd funktion i ditt larm som notifierar dig (via appen eller via e-post) om att något hänt i ditt hem som inte brukar inträffa vid den tidpunkten. Det kan vara en dörr som öppnas dagtid, som aldrig brukar öppnas dagtid. Eller en rörelse i garaget under en tid när det normalt sett aldrig är rörelse i garaget.
Funktionen för ”Oväntad aktivitet” aktiveras automatiskt ca 7 dagar efter att du installerat ditt system. De 7 dagarna är tiden som det tar för ditt nya hemlarm att lära sig hur du brukar röra dig i ditt hem under dygnet. Funktionen går att stänga av, eller återställa när man så vill.
5 - Använd PIN-kod eller fingeravtryck för att starta appen i din telefon
Beroende på din telefonmodell så kan du kräva att det används antingen fingeravtryck eller en PIN-kod för att kunna starta appen på din telefon. Du aktiverar funktionen genom att starta appen Securitas Connect, välja ”Appinställningar”, och därefter ”Åtkomstkod och Fingeravtryck”.
6 - Tappat bort telefonen med appen installerad?
Det händer tyvärr att man förlorar sin telefon, på grund av stöld eller att man helt enkelt tappar den. Oavsett så bör du snarast logga in på ditt SecuritasHome-konto och radera telefonen från ditt system. När du loggat in väljer du ”Inställningar”, sen ”Enheter” och därefter ”Borttappad enhet”.
Vi hoppas att de här tipsen kan vara till nytta för dig, och skulle du ha frågor eller vill ha support, kontakta oss på 0771-10 10 90!